Autodesk firması 2011 versiyonundan sonra oldukça yoğun çalışmış gibi görünüyor. Bir süredir ilgilenemediğim 2012 versiyonu ile geçen gece biraz ilgi gösterebildim. Bu ilgi sonucunda farklı bir render motoru, gelişmiş viewport özellikleri ve arttırılmış materyal kütüphanesi gözüme çarpan ilk yenilikler oldu. Yenilikleri başlıklar halinde açıklamaya çalışacağım daha sonrasında ise video yada resimli derslerle bu yeni özelliklerin kullanımlarından bahsedeceğim. Tabi ben bunları yapana kadar autodesk yeni bir sürüm çıkarmaz ise 🙂
1 – Iray Renderer
Yeni bir render eklentisi olan iray, detaylı ayarlara girmeden render almamızı sağlayan bir eklenti. Süre bilgisi girerek render işlemini kendisi akıllı bir biçimde yerine getirmesi 3dmax 2012 ve şimdiye kadar geçmiş olan sürümler içinde en önemli özelliklerden biri. Aşağıdaki örnek render da soldaki resmin mental ray standart ayarlar ile yapıldığını, sağdakinde ise iray render ile. Aradaki fark gerçekten etkleyici… Tonlamanın gerçekçiliği, zemindeki parlamanın daha dengeli oluşu, ışık almayan yüzeylerdeki ışık dağılmasının etkisi ilk göze çarpan farklar. Böylece kullanıcılar render ayarları içinde boğulmadan photo-realistic sonuçlar alabilecekler gibi görünüyor.
Önümüzdeki günlerde Chaos firması yani VRay den mutlaka bir cevap gelecektir diye düşünüyorum. Öyle görünüyorki Autodesk firması VRay’i tahtından indirip kendi render motorunu yerleştirmek istiyor. Bu rekabet bizler için iyi çünkü daha az ayar daha az zamanla iyi render sonuçları için çalışılıyor buda bizim için son derece güzel bir gelişme.
2 – Nitrous Hızlandırılmış Grafik Çekirdeği
Yeni Nitrous çalışma ekranı sistemi ile performans ve görsel kalite alanında gelişmekler yapılmış. Nitrous iterasyonları daha çabuk gerçekleştirmeniz ve büyük veri setleriyle çalışabilmeniz için hızlandırılmış GPU ve çok çekirdekli iş istasyonlardan yaralanması gerekiyor ve bunu yaparken elinden geldiğince daha az tüketim yaparak max kaliteyi vermeye çalışıyor. Kaplama kalitesi, ışıkların kaplamalardaki etkisi, yumuşak gölgeler, çalışma ekranlarında ortam aydınlatma (ambient occlusion), ton-haritalama ve yüksek kalitede şeffaflık gibi detayları vermeye yardımcı oluyor. Çok fazla bir test şansım olmadı ama ilerde bu özellik ile ilgili bir çalışma yapmayı düşünüyorum.
3 – Geliştirilmiş UVW Unwrapping
UVW kaplamalarda sıklakla kullandığımız yararlı bir modifier biliyorsunuz. Bu düzenleyicinin daha gelişmiş bir versiyonu olan geliştirilmiş bir modifier. Least Squares Conformal Mapping (LSCM) yöntemi ile UVW haritalarını daha kısa sürede üretme şansı sunan bu yenilik sayesinde kalite artacak gibi görünüyor. Autodesk sitesinde yaptığım araştırmada ‘Peel’ adlı bir araçdan bahsediliyor.Tek bir tıkla kesim yerlerinden (cut seam) açılmış UVW’lar üretebilmekten bahsediliyor. Bunu bende sizin gibi merak ediyorum en kısa zamanda incelenmeli…
4 – Substance Prosedürel Dokular
Yeni Substance prosedürel doku kütüphanesinde bulunan 80 doku ile çok geniş bir yelpazede yer alan renk varyasyonları elde edebiliyoruz ve bunları Substance Air özel yazılımı (Allegorithmic SAS firmasından ayrıca satın alınmalıdır) ile bazı oyunların motorlarına ihraç edilebilmekte veya kaplama için Bitmap’e dönüştürübiliyoruz. Fakat böyle bir kullanımı henüz yapmamış olabilirsiniz sorun değil kütüphaneye gelen bu yeni dokuları mimaride yada 3d grafiklerinizde de kullanabilirsiniz.
5 – Viewportların Performans
Viewportların performans ve görsel kalitesinde dikkat çekici bir artış yapılmış. Henüz model aşamasında iken perspektif pencerede çalışmanın değişiklikleri görülebiliyor. Orbit işleminde nesnenin tüm segmentleri tekrar hesaplanıp daha iyi bir görüntü ortaya çıkıyor. Tabi bu düşük donanımlı bir makinada nasıl çalışır sorun yaratırmı onu bilmiyoruz henüz ama görünen o ki 3ds max artık render almadan da kullanıcıya bir çok özelliği göstermek istiyor. Bunun yanında bu tip bir özelliği kullanmasının arkasında yatan en önemli sebep ise şüphesiz nVidia PhysX motorunun gücünü kullanmak istemesi. Artık nVidia sürücülerini tam kapasite kullanan 3ds max Quadro bir grafik istasyonu ve workstation bir donanım ile neler yapabilir bir düşünün isterseniz…
6 – Vector Displacement Map Desteği
3ds Max’de bulunan yeni Vector Displacement Maps (VDMs) desteği ile düşük çözünürlüklü nesneler üzerinde, Mudbox 2012 veya diğer yazılımlar ile yaratılan karmaşık yüksek çözünürlükte detayları kaplamak için mental ray veya iray rendering teknolojisini kullanabilmemiz sağlanıyor. Bu yenilikten ve 8.maddedeki yenilikten sonra anladım ki 3ds max artık harici dosyalara diğer programlarla daha fazla samimiyet kurmak istiyor. Her ne kadar kendi firmasından olan kardeş yazılımlarıylada olsa sadece iki dostu olan 3ds max (AutoCAD & Maya) arkadaş sayısını arttırmaya başlıyor diyebiliriz.
7 – Şekil Verme ve Boyama Geliştirmeleri
Daha önceki bir video dersinde bahsettiğim brush settings özellikleri arttırılmış durumda. Zbrush tarzı olmasada hemen hemen benzer özellikleri barındıran bu özellikler sayesinde bazı modelleme işlemleri hızlandırılmış durumda. Yeni şekil verme ve boyama iş araçları sayesinde fırça darbeleri üzerinde daha fazla kontrol sahibi olabiliyoruz.
8 – Aynı Suite İçindeki Ürünler ile Çalışma
Autodesk 3ds Max ve Autodesk Mudbox 2012, Autodesk MotionBuilder 2012 ve Autodesk Softimage 2012 yazılımlarının, Interactive Creation Environment (ICE) ile tek adımda beraber çalışma ortamı sağlıyor. Bu şekilde Adobe Suite’lerde bulunan programlar arası geçiş artık Autodesk programları arasında da mevcut durumda. Autodesk 3ds Max Entertainment Creation Suites 2012’nin bu açıdan çok güçlü bir suite olacağı su götürmez bir gerçek.